onsdag 29 juli 2009

Afghansk flykting tog sitt liv i häktet

Ung man från Afghanistan hängde sig i isoleringscell efter 60 dagar . Han väntade på sin utvisning till Afghanistan. Detta enligt ett inslag i Aktuellt i går kväll kl 21.
Vad som förvånar mest är att inte en enda av de stora tidningarna rapporterar om denna tragedi!
"Att sitta isolerad i häkte är något av det psykiskt mest påfrestande en människa kan vara med om. Särskilt påfrestande är det för de flyktingar som placeras där i väntan på utvisning."så står det på Aktuellts webbsida. Så sant!
Men varför i all världen skriver man varje dag om fruktan att svenska unga män skall dödas i Afghanistan, men inte ett ord mer om den unge mannen som redan en gång flytt från helvetet där och som hamnade i ett nytt helvete i Sverige. Han fruktade Allah och (troligen) talibanerna i Afghanistan. Här fruktade han samhället som slutat att reagera inför andra människors lidande, orsakat av en missriktad spariver.
För vad annars kan det bero på att Sverige ens överväger,att skicka tillbaka människor till ett land som är i krig??
Enligt FN deklarationen för mänskliga rättigheter FÅR man inte sända människor till länder som hotar personens säkerhet till livet eller till tortyr.. INTE ENS VID MASSMORD ÄR DETTA TILLÅTET!
Denne unge mannen hade suttit dömd för ett brott som han redan hade avtjänat.Inget mord...Jag vet bara vad jag hörde,men eftersom jag inte i övrigt har satt mig in i hans brott,så vet jag inget.
Vad jag däremot VET är att liknande tragedi även kan drabba H.(och många fler) om inte Sverige snart inser, att vi nu blivit ett land som nyttjar tortyr själva!
Ingen vill väl utvisas till en säker död med föregående tortyr,som redan varit utsatt för detta i sitt hemland? Även jag skulle hellre själv bestämma över min egen död i sådant fall... tror jag.
Ja visst, inte skall brott begås i ett främmande land,som tagit emot en person, men även svenskar begår brott utomlands(och i Sverige) och de "straffas" inte med utvisning,utan de som befinner sig utomlands gör vi allt för att ta hem till en mer human kriminal vård ....

Missriktad spariver, skrev jag. Ja vad kostar en internering per dag i ett häkte i PENGAR? Någon som vet? Jag förstår att det måste röra sig om mer än en tusenlapp per dag.
Jag förstår däremot tyvärr inte logiken och ekonomin i att internera (ibland under flera år!),utvisa med dyr flygbiljett och många medföljande poliser,och ibland även behöva betala bidragsförskott för den utvisades barn.
Den sammanlagda notan blir DYR!
OM sedan personen råkar överleva kan han få komma tillbaka om några år och påbörja en ny asylprocess.
Detta trots att han KAN och VILL arbeta och försörja både sig och sina barn och dessutom är till glädje för många andra människor.
Nu talar jag naturligtvis om H.igen,(som i mina andra bloggar hittills.)
Visst, jag skrev häromdagen att vi nu har en strimma hopp efter att Europadomstolen tillfälligt stoppat hans utvisning, men detta med den afghanske ynglingen som tog sitt eget liv efter 60 dagar i isolering,fick H:s fruktan för det svenska samhället att blossa upp igen.Även min fruktan.
Jag FRUKTAR inte Gud längre, som man blev lärd i min ungdom. Gud ser dig!
Gud straffar!
Kanske håller vi på att skapa en ny fruktan i Sverige? Fruktan för Samhällets godtycke?
Vore det inte bättre med medmänsklighet och att se alla människor som lika mycket värda, vare sig de är födda i Sverige eller i Afghanistan? Gud är Kärlek!Gud är Liv! Gud är definitivt inte pengar eller makt, men pengar och makt kan användas till Liv!

Jag vill nu påminna om definitionen av tortyr igen: ”Svår fysisk eller psykisk smärta eller lidande, som tillfogas någon på en myndighets uppdrag eller med dess tysta medgivande.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar