fredag 21 augusti 2009

Afghanistan i blickpunkten

Det röstas om Sverige skall ut ur Afghanistan eller ej. Man tycker för och emot. Man diskuterar om de utsända soldaterna har tillräckliga vapen, skyddsvästar och säkra bilar.
"Sverige har ett ansvar för att värna mänskliga rättigheter. Jag tror inte att mänskliga rättigheter är något som genetiskt bara passar västerlänningar,"så skriver en bloggare om de svenska soldaterna i sitt tidigare hemland Afghanistan och menar att de behövs där.
För eller emot... inget enkelt svar finns.

Det enda jag vet, är att Sveriges regering talar med kluven tunga om mänskliga rättigheter om man sänder tillbaka människor till ett land i krig.
Ja, jag kämpar fortfarande för H:s rätt till liv här i Sverige och för att han skall släppas ut från internering.I dag kom Regeringsrättens besked ,att man hellre behåller honom i fängelse/internering ,än att han får komma till sitt hem och börja arbeta och där kunna anmäla sig hos polisen.Inte heller får jag ta honom till mitt hem och ansvara för honom tills Europadomstolen helt avgjort hans ärende.
Bakslag på bakslag, men jag kan inte ge upp!
Varje dag är en kamp mot att ännu en människa inte skall orka leva under den tortyr som en oskyldig person med posttraumatisk stress från tidigare fysisk och psykisk tortyr, känner vid en internering.Väntan på utvisning innebär en fruktansvärd stress som späder på de tidigare upplevelserna.

Man kan undra hur de tänker, de som bestämmer i dessa ärenden!
Inte tänker de på Sveriges ekonomi,det är klarlagt.
Inte tänker de på människors säkerhet, det finns ingen hotbild mot någon.
Inte tänker de på mänskliga rättigheter. Absolut inte!
Vad tänker de på?
Är det för att jag som skriver till dem inte är advokat?
Tror de att jag skulle VÅGA som enskild person garantera att H. inte kommer att hålla sig undan, om jag inte VISSTE att han är fullkomligt trovärdig och dessutom skall påbörja en process om att få träffa sina barn. Hur skall han då kunna hålla sig undan?
Det jag däremot inte kan garantera är, att han inte kommer att föregripa sin egen avrättning OM han skickas tillbaka. Inte heller kan jag stoppa det som kan hända då han får sina värsta"flashbacks" i ensamheten i sin cell. Röster och lukter från förr spelas upp.Han plågas.
Hade det varit i dag som hans fall hade varit uppe i domstol, kanske man hade följt den lagliga vägen att inte döma någon utan bevis, i ett rent ord mot ord mål.
Att kanske rent av ta fram de motbevis som fanns att få fram.

I en artikel skrev ett hovrättsråd:"Hovrätten sover- under tiden rullar videofilmerna." (läs artikeln under Aktuellt på: www.rsorg.se den 19 aug 2009)

TROR fortfarande någon människa att vi har rättssäkerhet i Sverige?
Ja, kanske de som sover tror det!
Den nya rättegångsordningen "en modernare rättegång" är ett rent hån mot rättssäkerheten och det är bara att hoppas på att Europadomstolen kommer att säga STOPP!
Snälla Beatrice Ask stoppa detta vansinne och ge oss även den opartiska resningskommissionen som JK begärde för flera år sedan. En utredning om HD utlovades, för någon tid sedan. Vad händer? Det är bråttom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar